SKRIVET: 2011-10-12, kl 11:49:34 | PUBLICERAT I: Allmänt

Patrik Kittel - Roll Kür?

Det har varit mycket snack om att Patrik Kittel rider Roll Kür, något som är skadligt för hästarna, då det bla. täpper till luftvägarna, snacket började efter att en dansk journalist filmade hans framridning av Scandic på en tävling, detta skedde för några år sedan, men ä fortfarande en stor diskution på många håll, jag själv har sett filmen, men är ingen expert på roll kür därför har jag inte uttryckt mina åsikter - vilket jag inte tycker man ska, om man inte är välinformerad om ämnet, men många snackar och tror de kan allt och vet allt, fast det inte har någon som hellst aning särskillt på internet!

Därför blev jag glad, när jag såg att i interjuvn tidningen Häst och ryttare gjorde med Patrik, tog dom upp det äment! Så här stod det: "Att Patrik låter oss fotografera är ännu mer konstigt om man tänker på att han råkade ut för en midre vänligt sinnad fotograf för ett par år sedan. Den var en dansk journalist som filmade Patriks farmridning inför en tävling och ansåg att det han sysslade med var roll kür, även kallar hyperflexion något som många anser skadar hästarna. Det blev verklig storm på Youtube och Patrik fick massor av arga mejl, kommentarer och blev till och med hotad. Det internationella ridsportsförbundet (FEI) utredde saken och kom fram till att Patik inte gjort något fel.
- Det var jobbigt då, men idag känns det inte speciellt tungt. Jag står för hur jag rider. Jag rider i olika form, upp, ner, kort, och ibland även rund i formen. Det är inte skadligt i korta perioder - men som med all ridning: det är aldrig bra om det blir statiskt. Patrik kollade ibland de som lämnat de värsta kommentarerna. - Då visade det sig ofta vara att det var 13-åriga tjejer som red halvhalta islandshästar..."

Riktigt bra att FEI utredde saken!  Men jag fattar inte varför folk fortsätter säga att han gör det - kan de bättre än det internationella ridsportsförbundet? ;) skulle inte tro det! Tycker även att det är starkt och bra gjort av honom att stå upp och försvara sig! En riktigt förebild!

Länk till videon: http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k

Patrik och Scandic (den han red "roll kür" på) tog EM brons tidigare i höst! Sjukt coolt!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: